fbpx

THX Refrence Level היא למעשה נקודת יחוס לכל הקלטה של פס קול, מזה עשרות שנים.היא משמשת אותנו גם בקולנוע מסחרי וגם בקולנוע ביתי, איך זה בא לידי ביטוי בבית שלכם ולמה זה חשוב ?

הסיבה

מיכוון שהאוזן האנושית, לא שומעת תדרים בצורה לינארית, במיוחד בתדרים נמוכים, נדרש להחליט על עוצמת ווליום קבועה(נקודת ייחוס),שבה יבוצעו כל ההקלטות.דבר שיאפשר, "שפה" משותפת בין אולפן עריכה אחד לשני וכמובן ישמש את חדרי הקולנוע הביתיים והמסחריים.

עוצמה זו תבטיח שהאיזון ישמר, בכל הפלטפורומות והמאזנים יוכלו להנות מכוונת הבמאי האמיתית, בשעה שערך את הפס קול.

איך זה עובד

ההקלטות למעשה מתבצעות, כאשר כל ערוץ אודיו מכויל לעוצמה של 85 דציבלים,עם טווח דינמי של 20 דציבלים, מה שאומר שנדרש מכל רמקול להפיק 105 דציבלים בנקודת הישיבה של המאזין.

יוצא דופן הוא ערוץ ה LFE – ערוץ אפקטים תדרים נמוכים(באס) המופק על ידי סאב/מספר סאבים הפזורים בחלל.ערוץ זה מוקלט ב 95 דציבלים עם טווח דינימי של 20 דציבלים – כשהאקשן ייגבר בסרט הוא יצטרך להפיק 115 דצבילים בנקודת האזנה.

מרחק המאזין מהרמקול

היצרן מספק לנו, נתוני הספק מקסימאלי של הרמקול ממרחק של 1 מטר בלבד.בפועל, המאזין לא ממוקם במרחק כל כך קצר מהרמקול .יש להדגיש, שברוב חברות הרמקולים הביתיים, נתון זה כלל אינו מסופק.

כל הכפלה של מרחק, נניח ממטר אחד לשני מטרים, תפחית מההספק 6 דציבלים.כמתכנני חדרי קולנוע, עלינו תמיד לקחת נתון זה בחשבון בבחירת הציוד ומיקומי המאזינים. 

איך זה מתקשר למערכת שלכם בבית ?

במידה ותרצו באמת לחוות את "כוונת המשורר" ברמה הנאמנה ביותר, תצטרכו מערכת שיודעת לעמוד בהספקים אלו, ללא עיוותים, ללא דחיסה, לאורך זמן ובצורה אמינה .

כמעט ולא קיימים רמקולים ביתיים, מחברות "סטנדרטיות" שמסוגלים לתת לזה מענה .זו אחת הסיבות העיקריות שבחרנו לעבוד עם חברות PRO, המותאמות גם לצרכים ומשתמשים ביתיים.

דרישות מהרמקולים

השילוב בין הרמקולים  וההגברה, צריך להיות מסוגל לעמוד בעוצמה של 105 דיציבלים מכל רמקול,ללא מאמץ ובאמינות, בנקודת האזנה.

רמקול עם אלמנט יחיד סטנדרטי מסוג Soft Dome Tweeter – לא יהיה מסוגל לעמוד בזה

דרישות מרמקול הסאב/ים

רמקול זה צריך להיות מסוגל לספק 115 דיציבלים בנקודת האזנה.בפועל, הדרישה היא מחמירה הרבה יותר, שכן רמקול הסאב, מפיק גם צלילים נמוכים, המנותבים אליו מערוצים אחרים(רמקולי סראונד/אטמוס, סנטר וקידמיים).עבור מערכת של 5 רמקולים עם ניתוב תדרים נמוכים לסאב תדרש עוצמה של עוד 6 דיציבלים ועבור מערכת של 7 רמקולים ידרשו 8 צדיבלים נוספים מעבר ל 115 דיצבילים ההתחלתיים.

זו אחת הסיבות לשימוש במספר רמקולי סאב ולא  ברמקול בודד.

 

שיתוף ותגובות

עשוי עוד לעניין אותך

חדר סטודיו מיקס של STMPD עם מסך DOLBY ATMOS

מה זה Dolby Atmos? ועל מה כל הבאז?

Dolby Atmos – הפורמט הלוהט, שכבש את עולם הקולנוע המסחרי, הביתי והאלקטורניקה הבידורית – הכנו עבורכם, מאמר קצר וקולע שיעזור לכם להבין על מה כל הרעש…

המשך קריאה
דילוג לתוכן